Summary
Serum samples (Il-6, Il-10, TNFP55 and P75) were taken from 74 multiple trauma patients (ISS: 27.5) every 6 h during the first 24 h, then on day 2–10, 14, 21 and 28 after trauma. Thirty five per cent of patients developed pneumonia during the first fortnight. Most pneumonias presented within the first five days. Fifty percent (n = 19) of the 38 patients presenting with thorax trauma (ISS:34) suffered from posttraumatic pneumonia. Of the 36 (ISS: 20) patients presenting without chest injury, only 19% (n = 7) developed pneumonia (χ2-Test: α < 0.05). Twenty five of 38 cases with thorax trauma were prophylactically given antibiotics, 13 were not. Despite prophylaxis, 56% developed pneumonia; in patients without antibiotic prophylaxis only 38%. There was an increase in Il-6, Il-10, TNFP55 und P75 receptors during pneumonia. Antibiotic prophylaxis in those with thorax trauma did not prevent pneumonia in over 50% of cases. Il-6, Il-10, TNFP55 and P75 cannot fully be of use in predicting impending pneumonia as they reach a peak only shortly after clinical manifestation.
Zusammenfassung
Von 74 Polytraumapatienten (ISS: 27,5 ± 8,9) wurden Il-6, Il-10, TNFP55 and P75 innerhalb der ersten 24 h 6-stündig, danach am Tag 2–10, 14, 21 und 28 analysiert. 35% der Patienten entwickelten eine Pneumonie innerhalb der ersten 14 Tage. Von 38 Patienten mit Thoraxtrauma (ISS 34 ± 10) erlitten 50% (n=19) posttraumatisch eine Pneumonie, von den 36 Patienten ohne Thoraxtrauma (ISS 20 ± 7,5) bekamen mit 19% (n = 7) signifikant weniger eine Pneumonie (χ 2-Test: α < 0,05). Von den 38 Patienten mit Thoraxtrauma erhielten 25 eine AB-Prophylaxe (ISS 35 ± 10) und 13 (ISS 32 ± 10) keine. Trotz AB-Prophylaxe entwickelten 56% eine Pneumonie; die Patienten ohne AB-Prophylaxe nur zu 38%. Das Il-6, −10 und die TNFP55 und P75 Rezeptoren zeigten einen Anstieg während der Pneumonie. Il-6 und −10 zeigten am ersten Pneumonietag einen Peak. Die AB-Prophylaxe kann in über 50% eine Pneumonie nicht verhindern. Il-6, −10, TNFP55 und P75 kommen als prädiktive Faktoren für eine drohende Pneumonie nicht in Frage.
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© 2000 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
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Andermahr, J., Helling, H.J., Hensler, T., Greb, A., Neugebauer, E., Rehm, K.E. (2000). Die Pneumonie als Komplikation bei Polytraumapatienten. In: Perspektiven der Chirurgie im 21. Jahrhundert. Deutsche Gesellschaft für Chirurgie, vol 2000. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-59573-8_435
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DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-59573-8_435
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