Summary
A 79-year-old man died 3.5 hours after catheter ablation of atrial fibrillation due to pericardial tamponade.
Autopsy and consecutive microscopic examinations furnished evidence of electrothermical necroses topographically arranged regularly adjacent to the pulmonary veins in the left atrium and across the area of the isthmus in the right atrium with a rupture of the right atrial wall in the area of a coagulation spot. The post-mortem findings and pathogenetic considerations for the delayed pericardial tamponade are discussed.
Zusammenfassung
Ein 79-jähriger Patient verstarb dreieinhalb Stunden nach Durchführung einer Katheterablation zur Therapie von Vorflimmern unter dem klinischen Bild einer Herzbeuteltamponade. Obduktion und mikroskopische Untersuchungen ergaben den Nachweis elektrothermischer Nekrosen in regulärer topographischer Zuordnung zu den Pulmonalvenen linksatrial bzw. zum rechtsatrialen Isthmus mit kompletter Vorhofwandperfortion rechts im Bereich einer Koagulationsstelle. Postmortal erhobene, ablationsbezogene Befunde werden dargestellt und diskutiert sowie mögliche Ursachen der zeitlich verzögerten Herzbeuteltamponade erörtert.
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Klein, A., Tsokos, M. & Püschel, K. Vorhofperforation bei Isthmusablation. Herzschr. Elektrophys. 17, 133–136 (2006). https://doi.org/10.1007/s00399-006-0524-y
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00399-006-0524-y