Minimale chirurgische Entzündungsreaktion nach „Clear-corneal“-Phakoemulsifikation

Teilergebnisse einer prospektiven lasertyndallometrischen Studie

  • Conference paper
9. Kongreß der Deutschsprachigen Gesellschaft für Intraokularlinsen Implantation

Zusammenfassung

In einer prospektiven Studie wurde die chirurgische Entzündungsreaktion nach „Clear-corneal“-Phakoemulsifikation unter unterschiedlicher entzündungshemmender Therapie untersucht. — Patienten und Methoden: Bei 90 Patienten (Alter 69–88 Jahre) wurde eine Phakoemulsifikation mit temporaler Hornhauttunnelinzision und Implantation einer 5-mm-PMMA-Hinterkammerlinse durchgeführt. Die Patienten wurden einer der folgenden 3 Behandlungsgruppen zugeordnet: 1) Diclofenac 0,1% unkonservierte Augentropfen (DIC) prä- und postoperativ; 2) DIC postoperativ; 3) Dexamethason 0,1% Augentropfen postoperativ. Prä- und postoperativ wurde eine Tyndallometrie mit dem Laser-Flare-Cell-Meter durchgeführt. — Ergebnisse: In Gruppe 1 stieg der Tyndall (in Photonencounts/ms) von präoperativ 10,8 ± 1,7 auf lediglich 14,7 ± 3,1 am Nachmittag des OP-Tags an. Bereits am 1. postoperativen Tag war der Tyndall wieder auf 9,3 ± 0,9 abgefallen; am 3. und 7. Tag trat keine wesentliche Änderung mehr ein. In Gruppe 2 und 3 lagen die postoperativen Tyndallwerte um 3–4 Photonencounts/ms höher (P < 0,05). — Diskussion: Die „Clear-corneal“-Phakoemulsifikation führt — insbesondere unter einer prä- und postoperativen Behandlung mit unkonservierten Diclofenac-Augentropfen — zu einer extrem geringen chirurgischen Entzündungsreaktion. Die frühpostoperativen Tyndallwerte liegen wesentlich niedriger als alle Literaturangaben nach ECCE oder konventioneller Phakoemulsifikation. Der Terminus „minimal inflammatorische Kataraktchirurgie“ erscheint daher angemessen.

Summary

In a prospective study, we examined postoperative inflammation after clear corneal phacoemulsification with different anti-inflammatory treatments. A total of 90 patients (69–88 years of age) received phacoemulsification using a temporal corneal tunnel incision and a 5 mm PMMA posterior chamber implant. The patients were randomly assigned to one of the following three treatment groups: (1) diclofenac eyedrops 0.1% without preservatives (DIC) pre- and postoperatively; (2) DIC 0.1% postoperatively; (3) dexamethasone 0.1% eyedrops postoperatively. Aqueous flare was measured pre- and postoperatively using a laser flare-cell meter. In treatment group 1, the flare (in photon counts/ms) increased from 10.8 ± 1.7 preoperatively to only 14.7 ± 3.1 on the afternoon of the day of surgery. Already on day 1 postoperatively, the flare decreased to 9.3 ± 0.9 and remained relatively constant on days 3 and 7 after surgery. In groups 2 and 3, the postoperative flare values were higher by 3–4 photon counts/ms (P < 0.05). Clear corneal phacoemulsification therefore leads to extremely low level of postoperative inflammation, especially under pre- and postoperative treatment with diclofenac eyedrops without preservatives. The early postoperative flare values are significantly lower than all the literature values reported after ECCE or conventional phacoemulsification. Thus, the term „minimally inflammatory cataract surgery“ appears adequate.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Subscribe and save

Springer+ Basic
EUR 32.99 /Month
  • Get 10 units per month
  • Download Article/Chapter or Ebook
  • 1 Unit = 1 Article or 1 Chapter
  • Cancel anytime
Subscribe now

Buy Now

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 44.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 59.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free ship** worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  1. Araie M, Ishi K (1993) Effects of apraclonidine on intraocular pressure and blood-aqueous barrier permeability after phacoemulsification and intraocular lens implantation. Am J Ophthalmol 116 : 67–71

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Araie M, Sawa M, Takase M (1981) Effect of topical indomethacin on the blood-aqueous barrier after intracapsular extraction of senile cataract — a fluorophotometric study. Jpn J Ophthalmol 25 : 237–247

    Google Scholar 

  3. Bortz J (1985) Lehrbuch der Statistik für Sozialwissenschaftler. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo

    Google Scholar 

  4. El-Maghraby A, Marzouki A, Matheen TM, Souchek J, Van Der Karr M (1992) Reproducibility and validity of laser flare/cell meter measurements as an objective method of assessing intraocular inflammation. Arch Ophthalmol 110 : 960–962

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Fine HI, Fichman RA, Grabow HB (Hrsg) (1993) Clear-Corneal Cataract Surgery & Topical Anesthesia. Slack, Thorofare

    Google Scholar 

  6. Hessemer V, Schmitt K (1994) Antiinflammatorischer Effekt einer lokalen Kombinationstherapie mit Diclofenac und Prednisolon vs. Indometacin und Prednisolon. Eine Laserflare-cell-photometrische Untersuchung. Ophthalmologe 91: 224–228

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Hessemer V, Schmitt K (1995) Monotherapie vs. Kombinationstherapie mit topischem Prednisolon und Indometacin. Ophthalmologe 92 : 31–34

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Kraff MC, Sanders DR, McGuigan L, Raanan MG (1990) Inhibition of blood-aqueous barrier breakdown with diclofenac. A fluorophotometric study. Arch Ophthalmol 108 : 380–383

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Miyake K (1977) Prevention of cystoid macular edema after lens extraction by topical indomethacin. (I). Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 202 : 81–88

    Article  Google Scholar 

  10. Othenin-Girard P, Borruat FX, Bovey E, Herbort CP (1992) Association diclofenac-dexamethasone sans le traitement de l’inflammation postopératoire: étude prospective en double-insu. Klin Monatsbl Augenheilkd 200 : 362–366

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Rödinger ML, Hessemer V, Schmitt K, Schickel B (1993) Reproduzierbarkeit der In-vivo-Bestimmung von Eiweiß- und Partikelkonzentration mit dem Laser-flare-cell-Photometer. Ophthalmologe 90 : 742–745

    PubMed  Google Scholar 

  12. Sawa M, Tsurimaki Y, Tsuru T, Shimizu H (1988) New quantitative method to determine protein concentration and cell number in vivo. Jpn J Ophthalmol 32 : 132–142

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Scheffé H (1953) A method for judging all contrasts in the analysis of variance. Biometrika 40 : 87–104

    Google Scholar 

  14. Schmitt K, Hessemer V (1995) Ist eine subkonjunktivale Steroidgabe zusätzlich zur Lokaltherapie nach Kataraktoperationen notwendig? Ophthalmologe 92: 303–306

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Shah SM, McHugh JD, Spalton DJ (1992) The effects of subconjunctival betamethasone on the blood aqueous barrier following cataract surgery: a double-blind randomised prospective study. Br J Ophthalmol 76 : 475–478

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Sourdille P, Zanlonghi X, Bron V, Allaire C, Trinquand C (1993) Comparison of prednisolone and topical indomethacin in post-operative inflammation. Eur J Implant Ref Surg 5 : 160–163

    Google Scholar 

  17. Strobel J (1991) Subkonjunktivale Kortisoninjektion am Operationsende — Welcher Nutzeffekt ist zu erwarten? In: Wenzel M, Reim M, Freyler H, Hartmann C (Hrsg) 5. Kongreß der Deutschsprachigen Gesellschaft für Intraokularlinsen-Implantation. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo, S 641–646

    Google Scholar 

  18. Struck HG, Schäfer K, Foja C, Giessler C, Lautenschläger C (1994) Zum Einfluß von Diclofenac und Flurbiprofen auf den Entzündungsverlauf nach der Kataraktextraktion. Ophthalmologe 91 : 482–485

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1995 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this paper

Cite this paper

Hessemer, V., Schartner, H., Schmitt, K. (1995). Minimale chirurgische Entzündungsreaktion nach „Clear-corneal“-Phakoemulsifikation. In: Rochels, R., Duncker, G., Hartmann, C. (eds) 9. Kongreß der Deutschsprachigen Gesellschaft für Intraokularlinsen Implantation. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-93570-1_6

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-93570-1_6

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-93571-8

  • Online ISBN: 978-3-642-93570-1

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics

Navigation