Zusammenfassung
In Österreich hat die Inzidenz des Magenkarzinoms in den letzten Jahrzehnten stark abgenommen. Die Therapie ist abhängig vom Tumorstadium. Die laparoskopischen Techniken werden in Österreich noch relativ selten standardmäßig angewendet. Herausforderungen an den Chirurgen liegen neben dem Erlernen der Technik per se am Einhalten der onkologischen Radikalitätskriterien, insbesondere was die Lymphknotendissektion betrifft. Erste Studien zeigen, dass jedoch von einer ähnlichen onkologischen Ergebnisqualität ausgegangen werden kann. Auch die Aufenthaltsdauer und die Rekonvaleszenz sind kürzer. Der fortschreitende Einsatz der robotischen Chirurgie stellt offensichtlich auch in diesem Gebiet eine vielversprechende Innovation dar.
Abstract
The incidence of gastric cancer in Austria has decreased significantly in recent decades. Treatment depends on tumor stage. Laparoscopic techniques are still relatively rarely used as standard in Austria. Challenges for the surgeon include, in addition to learning the technique per se, adherence to the criteria of oncologic radicality, particularly with regard to lymph node dissection. However, initial studies show that one can assume a similar quality of oncological outcome. Length of hospital stay and convalescence are also shorter. The progressive use of robotic surgery obviously also represents a promising innovation in this field.
Literatur
Statistik Austria http://www.statistik.at/web_de/statistiken/menschen_und_gesellschaft/gesundheit/krebserkrankungen/magen/index.html. Zugegriffen: 4. Juli 2021
http://www.statistik.at/web_de/statistiken/menschen_und_gesellschaft/gesundheit/krebserkrankungen/magen/index.html. Zugegriffen: 4. Juli 2021
Kitano S, Iso Y, Moriyama M, Sugimachi K (1994) Laparoscopy-assisted Billroth I gastrectomy. Surg Laparosc Endosc 4(2):146–148
Azagra JS, Georgen M, De Simone P, Ibanez-Aguirre J (1999) Minimally invasive surgery for gastric cancer. Surg Endosc 13:351–357
Japanese Gastric Cancer Association (2017) Japanese gastric cancer treatment guidelines 2014 (ver. 4). Gastric Cancer 20:1–19
Higa KD, Ho T, Boone KB (2003) Internal hernias after laparoscopic Roux-en‑Y gastric bypass: incidence, treatment and prevention. Obes Surg 13:350–354
Chevallay M, Jung M, Berlth F, Seun-Hun C, Morel P, Mönig S (2019) Laparoscopic surgery for gastric cancer: the European point of view. J Oncol 2019:8738502
Zaho Y et al (2011) Comparison of outcomes for laparoscopically assisted and open radical distal gastrectomy with lymphadenectomy for advanced gastric cancer. Surgical Endoscopy 25:2960
Kim M-C et al (2005) Surgical outcome of laparoscopy-assisted gastrectomy with extraperigastric lymph node dissection for gastric cancer. EJSO 31(4):401–405
Haverkamp L, Brenkman HJ, Seesing MF et al (2015) Laparoscopic versus open gastrectomy for gastric cancer, a multicenter prospectively randomized controlled trial (LOGICA-trial). BMC Cancer 15:556. https://doi.org/10.1186/s12885-015-1551-z
Straatman J, van der Wielen N, Cuesta MA et al (2015) Surgical techniques, open versus minimally invasive gastrectomy after chemotherapy (STOMACH trial): study protocol for a randomized controlled trial. Trials 16:123. https://doi.org/10.1186/s13063-015-0638-9
https://ascopubs.org/doi/abs/10.1200/JCO.20.01540. Zugegriffen: 4. Juli 2021
https://c8g3e5x4.rocketcdn.me/wp-content/uploads/posters/53000.jpg. Zugegriffen: 4. Juli 2021
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5385404/. Zugegriffen: 4. Juli 2021
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding authors
Ethics declarations
Interessenkonflikt
A. Klaus und M. Fink geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.
Additional information
Hinweis des Verlags
Der Verlag bleibt in Hinblick auf geografische Zuordnungen und Gebietsbezeichnungen in veröffentlichten Karten und Institutsadressen neutral.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Klaus, A., Fink, M. Minimal-invasive Operation beim Magenkarzinom – Wo stehen wir in Europa?. J. Gastroenterol. Hepatol. Erkr. 19, 74–77 (2021). https://doi.org/10.1007/s41971-021-00105-w
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s41971-021-00105-w