Log in

Osteoporose-Management

Brüchige Knochen müssen nicht sein!

Rotten bones — no way

  • FORTBILDUNG . ÜBERSICHT
  • Published:
MMW - Fortschritte der Medizin Aims and scope

Zusammenfassung

Die Prävalenz der Osteoporose ist nach wie vor hoch. Beide Geschlechter sind betroffen, Frauen häufiger als Männer. Mit zunehmendem Alter steigt die Gefahr. Dieser Beitrag gibt Ihnen einen Überblick über den aktuellen Stand von Diagnostik und Therapie der Osteoporose.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Subscribe and save

Springer+ Basic
EUR 32.99 /Month
  • Get 10 units per month
  • Download Article/Chapter or Ebook
  • 1 Unit = 1 Article or 1 Chapter
  • Cancel anytime
Subscribe now

Buy Now

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Nih Consensus Development Panel on Osteoporosis Prevention D. Therapy. Osteoporosis prevention, diagnosis, and therapy. JAMA. 2001;285:785–95

    Article  Google Scholar 

  2. Mikosch P. Diagnosis of osteoporosis in geriatric patients - possibilities and limitations. Wien Med Wochenschr. 2012;162(5-6):99–109

    Article  Google Scholar 

  3. Bogoch ER, Elliot-Gibson V, Beaton DE, Jamal SA, Josse RG, Murray TM. Effective initiation of osteoporosis diagnosis and treatment for patients with a fragility fracture in an orthopaedic environment. J Bone Joint Surg Am. 2006;88(1):25–34

    PubMed  Google Scholar 

  4. Ringe JD. Osteoporosis in men. MMW Fortschritte Med 2014;156 (1):44–7

    Article  Google Scholar 

  5. Bartl R (Hrsg.) Klinische Osteologie. Stuttgart 2014

  6. DVO-Leiltinie Osteopoorse http://www.dv-osteologie.org/uploads/Leitlinie%202014/DVO Leitlinie%20Osteoporose%202014%20Kurzfassung%20und%20Langfassung%20Version%201a%2012%2001%202016.pdf2014 [cited 29.08.2017]

  7. Kanis JA, McCloskey EV, Johansson H, Cooper C, Rizzoli R, Reginster JY et al. European guidance for the diagnosis and management of osteoporosis in postmenopausal women. Osteoporos Int. 2013;24(1):23–57

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Boonen S, Lips P, Bouillon R, Bischoff-Ferrari HA, Vanderschueren D, Haentjens P. Need for additional calcium to reduce the risk of hip fracture with vitamin d supplementation: evidence from a comparative metaanalysis of randomized controlled trials. J Clin Endocrinol Metab. 2007;92:1415–23

    Article  CAS  Google Scholar 

  9. Bolland MJ, Avenell A, Baron JA, Grey A, MacLennan GS, Gamble GD et al. Effect of calcium supplements on risk of myocardial infarction and cardiovascular events: meta-analysis. BMJ. 2010;341:c3691

    Article  Google Scholar 

  10. Bischoff-Ferrari HA, Willett WC, Orav EJ, Lips P, Meunier PJ, Lyons RA et al. A pooled analysis of vitamin D dose requirements for fracture prevention. N Engl J Med. 2012;367:40–9

    Article  CAS  Google Scholar 

  11. Reid IR, Horne AM, Mihov B, Gamble GD, Al-Abuwsi F, Singh M et al. Effect of monthly high-dose vitamin D on bone density in community-dwelling older adults substudy of a randomized controlled trial. J Intern Med. 2017

  12. Larsson S, Fazzalari NL. Anti-osteoporosis therapy and fracture healing. Arch Orthop Trauma Surg. 2014;134:291–7

    Article  Google Scholar 

  13. Weycker D, Macarios D, Edelsberg J, Oster G. Compliance with drug therapy for postmenopausal osteoporosis. Osteoporos Int. 2006;17:1645–52

    Article  CAS  Google Scholar 

  14. Gosch M, Kammerlander C, Nicholas JA. Treatment of osteoporosis in older adults. Panminerva Med. 2014;56:133–43

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Hellstein JW, Adler RA, Edwards B, Jacobsen PL, Kalmar JR, Koka S et al. Managing the care of patients receiving antiresorptive therapy for prevention and treatment of osteoporosis: executive summary of recommendations from the American Dental Association Council on Scientific Affairs. J Am Dent Assoc. 2011;142:1243–51

    Article  CAS  Google Scholar 

  16. Roux C, Briot K. How long should we treat? Osteoporos Int. 2014;25:1659–66

    Article  CAS  Google Scholar 

  17. Cummings SR, San Martin J, McClung MR, Siris ES, Eastell R, Reid IR et al. Denosumab for prevention of fractures in postmenopausal women with osteoporosis. N Engl J Med. 2009;361:756–65

    Article  CAS  Google Scholar 

  18. Choi HJ. New antiresorptive therapies for postmenopausal osteoporosis. J Menopausal Med. 2015;21:1–11

    Article  CAS  Google Scholar 

  19. Adami S, Libanati C, Boonen S, Cummings SR, Ho PR, Wang A et al. Denosumab treatment in postmenopausal women with osteoporosis does not interfere with fracture-healing: results from the FREEDOM trial. J Bone Joint Surg Am. 2012;94:2113–9

    Article  Google Scholar 

  20. Ettinger B, Black DM, Mitlak BH, Knickerbocker RK, Nickelsen T, Genant HK et al. Reduction of vertebral fracture risk in postmenopausal women with osteoporosis treated with raloxifene: results from a 3-year randomized clinical trial. Multiple Outcomes of Raloxifene Evaluation (MORE) Investigators. JAMA. 1999;282:637–45

    Article  CAS  Google Scholar 

  21. Rote-Hand-Brief 10.03.2014

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Hans Jürgen Heppner MHBA.

Additional information

This article is part of a supplement not sponsored by the industry.

INTERESSENKONFLIKT

Die Autoren erklären, dass sie sich bei der Erstellung des Beitrages von keinen wirtschaftlichen Interessen leiten ließen. Sie legen folgende potenzielle Interessenkonflikte offen: Prof. Heppner: Vortragshonorare, Beratertätigkeit und/oder Publikationsunterstützung für die Firmen Pfizer, Bayer Health Care, Munidpharma, Astellas, MSD, AU Trauma Europe, Dr. Pfleger GmbH, Omnicell und Infectopharm. Prof. Gosch: Vortragstätigkeit für die Firma Amgen. Der Verlag erklärt, dass die inhaltliche Qualität des Beitrags von zwei unabhängigen Gutachtern geprüft wurde. Werbung in dieser Zeitschriftenausgabe hat keinen Bezug zur CME-Fortbildung. Der Verlag garantiert, dass die CME-Fortbildung sowie die CME-Fragen frei sind von werblichen Aussagen und keinerlei Produktempfehlungen enthalten. Dies gilt insbesondere für Präparate, die zur Therapie des dargestellten Krankheitsbildes geeignet sind.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Heppner, H.J., Gosch, M. Brüchige Knochen müssen nicht sein!. MMW - Fortschritte der Medizin 160 (Suppl 1), 42–48 (2018). https://doi.org/10.1007/s15006-018-0005-3

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s15006-018-0005-3

Keywords

Navigation