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Apical hypertrophic cardiomyopathy due to a de novo mutation Arg719Trp of the b-myosin heavy chain gene and cardiac arrest in childhood A case report and family study

A case report and family study

  • ANGEBORENE HERZ- UND MUSKELERKRANKUNGEN
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Zusammenfassung

Die hypertrophe Kardiomyopathie (HCM) ist eine Erkrankung des Myokards mit variablem Geno- und Phänotyp. Um zu zeigen, dass die Mutation Arg719Trp ein Risikofaktor bedeutet und mit einer apikalen HCM (AHCM) einhergehen kann, berichten wir über einen Jungen, der im Alter von 61/2 Jahren als Erstmanifestation eine reanimationsbedürftige tachycarde Syncope erlitt und 31/2 Jahre später an einem zweiten Anfall verstarb.    Bei diesem Jungen war eine denovo Mutation im β-Myosingen (βMHC) (Arg719Trp) auf den paternalen sowie eine Met349Thr-Mutation auf dem maternalen Allel identifiziert worden (11). Die vorliegende Studie beschreibt den Phänotyp des Patienten, seine Familie und den weiteren klinischen Verlauf. Doppler-echocardiographisch zeigt sich eine nicht obstruktive apikale HCM mit abnormer Relaxation des linken und rechten Ventrikels. Elektrophysiologisch ließ sich nur unter aggressivem Stimulationsprotokoll und Suprarenin Kammerflimmern auslösen. In den 31/2 Jahren waren in den Langzeit-EKG‘s Arrythmien nicht nachweisbar, bis der Junge im zweiten Anfall verstarb.    Die fünf Träger der Mutation Met349Thr hatten keine Symptome der HCM.    Schlussfolgerung: Assoziation der Arg719Trp-Mutation im β-Myosin-Gen mit plötzlichem Herztod bei einem Kind.

Summary

Hypertrophic cardiomyopathy (HCM) is a myocardial disease with variable phenotpye and genotype. To demonstrate that the mutation Arg719Trp in the cardiac β-myosin heavy chain (βMHC) gene is a high risk factor for sudden death and can be associated with an unusual apical non-obstructive HCM, we report the case of a 61/2 year old boy, who suffered cardiac arrest.    The proband had a de novo mutation of the βMHC gene (Arg719Trp) on the paternal βMHC allele and a second maternally transmitted mutation (Met349Thr), as was shown previously (Jeschke et al. 1998 (11)). Here we report the clinical phenotype of the proband and of his relatives in detail. The proband had a marked apical and midventricular hypertrophy of the left and right ventricle without obstruction. There was an abnormal relaxation of both ventricles. Holter monitoring detected no arrhythmia. Ventricular fibrillation was inducible only by aggressive programmed stimulation. The boy died 31/2years later after another cardiac arrest due to arrhythmia.    Five carriers of the Met349Thr mutation in the family were asymptomatic and had no echocardiographic changes in the heart, suggesting a neutral inherited polymorphism or a recessive mutation. It is concluded that there is an association of the mutation Arg719Trp in the β-myosin heavy chain with sudden cardiac death in a young child. Disease history in conjunction with the genetic analysis suggests that the implantation of a defibrillator converter would have been a beneficial and probably life saving measure.

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Received: 10 September 1999 Accepted: 27 January 2000

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Döhlemann, C., Hebe, J., Meitinger, T. et al. Apical hypertrophic cardiomyopathy due to a de novo mutation Arg719Trp of the b-myosin heavy chain gene and cardiac arrest in childhood A case report and family study. Z Kardiol 89, 612–619 (2000). https://doi.org/10.1007/s003920070211

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s003920070211

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