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Zyklusstörungen systematisch diagnostizieren: von der WHO- zur neuen FIGO-Klassifikation

Systematic diagnostics of cycle disorders: from the WHO classification to the new FIGO classification

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Zusammenfassung

Zyklusstörungen sind häufig und bedürfen einer systematischen Abklärung vor Einleitung einer gezielten Therapie. Die FIGO (Fédération Internationale de Gynécologie et dʼObstétrique) beschreibt Abweichungen von einem normalen Zyklusmuster in Frequenz, Variabilität oder Stärke als „abnormal uterine bleeding“ (AUB) und unterteilt diese nach strukturellen (PALM, „polyp, adenomyosis, leiomyoma, malignancy and hyperplasia“) und nichtstrukturellen (COEIN, „coagulopathy, ovulatory dysfunction, endometrial, iatrogenic, and not yet classified“) Ursachen. Für die Subklassifikation der ovulatorischen Dysfunktion wurde kürzlich ergänzend ein Vorschlag der FIGO vorgelegt. Das HyPO-P(„hypothalamus, pituitary, ovary – polycystic ovary syndrome“)-Schema soll die bisher gebräuchliche WHO(World Health Organization)-Klassifikation ablösen und basiert auf der Zuordnung der Störung zu den Ebenen der Hypothalamus-Hypophysen-Ovar-Achse mit Einteilung nach den ätiologischen Ursachen unter Verwendung des Akronyms GAIN-FIT-PIE („genetic, autoimmune, iatrogenic, neoplasm; functional, infectious and inflammatory, trauma and vascular; physiological, idiopathic, endocrine“). Das Syndrom polyzystischer Ovarien (PCOS) bildet als häufigste Zyklusstörung eine zusätzliche Kategorie mit noch ungeklärter Pathophysiologie. Zur Einordnung ist wie bisher eine hormonelle Diagnostik mit Beurteilung der ovariellen Funktion und Regulation sowie hormoneller Störfaktoren erforderlich. Hervorgehoben wird die Zyklusstörung als ein Kontinuum der Follikelreifungsstörung mit dem kompletten Spektrum von einem episodischen Auftreten bis hin zum Vollbild der Amenorrhö. Der von der FIGO angestrebte Nutzen der neuen Klassifikation zur umfassenden und international vereinheitlichten Diagnostik bei Zyklusstörungen nicht nur für Forschung und Lehre, sondern auch in der täglichen Praxis wird sich erst durch die praktische Anwendung und Diskussion beurteilen lassen.

Abstract

Cycle abnormalities are frequent and require a systematic evaluation prior to initiation of a targeted treatment. The Fédération Internationale de Gynécologie et dʼObstétrique (FIGO) describes deviations from a normal cycle pattern in frequency, variability or severity as abnormal uterine bleeding (AUB). It subdivides these into structural (polyp, adenomyosis, leiomyoma, malignancy and hyperplasia, PALM) and nonstructural (coagulopathy, ovulatory dysfunction, endometrial, iatrogenic, and not yet classified, COEIN) causes. For the subclassification of ovulatory dysfunction a proposal was recently submitted by FIGO. The hypothalamus, pituitary, ovary-polycystic ovary syndrome (HyPO-P) scheme is intended to replace the previously used World Health Organization (WHO) classification and is based on the assignment of the disorder to the levels of the hypothalamic-pituitary-ovarian axis with subsequent classification according to genetic, autoimmune, iatrogenic, neoplasm; functional, infectious and inflammatory, trauma and vascular; physiological, idiopathic, endocrine (GAIN-FIT-PIE). The polycystic ovary syndrome (PCOS), as the most common cycle disorder, forms an additional category with an as yet unexplained pathophysiology. As before, hormonal diagnostics with assessment of ovarian function and regulation as well as hormonal aberrations are required for classification. This proposal highlights cycle dysfunction as a continuum of follicular maturation dysfunction with the complete spectrum from episodic occurrence up to the full picture of amenorrhea. The intended use of the new classification from FIGO to provide a comprehensive and internationally standardized diagnostics of cycle disorders not only for research and teaching but also in daily practice, can only be assessed through practical application and discussion.

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Literatur

  1. FIGO Menstrual Disorders Committee (2018) The two FIGO systems for normal and abnormal uterine bleeding symptoms and classification of causes of abnormal uterine bleeding in the reproductive years: 2018 revisions. Int J Gynecol Obstet. https://doi.org/10.1002/ijgo.12666

    Article  Google Scholar 

  2. Munro MG, Balen AH, Cho S, Critchley HOD, Díaz I, Ferriani R, Henry L, Mocanu E, van der Spuy ZM, FIGO Committee on Menstrual Disorders and Related Health Impacts, FIGO Committee on Reproductive Medicine, Endocrinology, and Infertility (2022) The FIGO ovulatory disorders classification system. Int J Gynaecol Obstet 159(1):1–20. https://doi.org/10.1002/ijgo.14331

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  3. Sonntag B (2016) Zyklusstörungen – Diagnostik und Therapie. Zyklusstörungen – Diagnostik und Therapie. Gynäkologe 49:357–372

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. WHO Scientific Group on Agents Stimulating Gonadal Function in the Human, World Health Organization (1973) Agents stimulating gonadal function in the human: report of a WHO Scientific Group. Geneva, 1972 August 28–September 1 World Health Organization, Geneva (https://apps.who.int/iris/handle/10665/38216.)

    Google Scholar 

  5. Sonntag B, Ludwig M (2012) An integrated view on the luteal phase: diagnosis and treatment in subfertility. Clin Endocrinol 77(4):500–507. https://doi.org/10.1111/j.1365-2265.2012.04464.x

    Article  Google Scholar 

  6. Schrager S (2002) Abnormal uterine bleeding associated with hormonal contraception. Am Fam Physician 65(10):2073–2081

    PubMed  Google Scholar 

  7. WHO (1976) Agents stimulating gonadal function in the human. Report of a WHO scientific group. World Health Organ Tech Rep Ser 514:1–30

    Google Scholar 

  8. National Institute for Health and Care Excellence (NICE) (2013) Fertility problems: Assessment and treatment. Clinical guideline CG156. NICE, RCOG, London (https://www.nice.org.uk/guidance/cg156)

    Google Scholar 

  9. Teede HJ, Tay CT, Laven J, Dokras A, Moran LJ, Piltonen TT, Costello MF, Boivin J, Redman LM, Boyle JA, Norman RJ, Mousa A, Joham AE, International PCOS Network (2023) Recommendations from the 2023 international evidence-based guideline for the assessment and management of polycystic ovary syndrome. Hum Reprod 38(9):1655–1679. https://doi.org/10.1093/humrep/dead156

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  10. Balen AH, Munro MG, O’Neill HC, Lunenfeld B, Fauser BCJM (2023) The new International Federation of Gynecology and Obstetrics (FIGO) ovulatory disorder classification: PRO and CON. Fertil Steril 119(4):562–569. https://doi.org/10.1016/j.fertnstert.2023.01.043

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Legro RS (2023) The new International Federation of Gynecology and Obstetrics (FIGO) classification of ovulatory disorders: getting from here to there. Fertil Steril 119(4):560–561. https://doi.org/10.1016/j.fertnstert.2023.01.049

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to Barbara Sonntag.

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Interessenkonflikt

C.-T. Moll gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht. B. Sonntag hat von folgenden Firmen Honorare für Vortrags- und Beratertätigkeit in den letzten zwei Jahren erhalten: amedes Holding GmbH, Merck Healthcare Germany GmbH, Organon Healthcare GmbH, WellsterHealth Group, Ferring Arzneimittel GmbH. S. Segerer hat von folgenden Firmen Honorare für Vortrags- und Beratertätigkeit in den letzten zwei Jahren erhalten: amedes Holding GmbH, Gedeon Richter, Ferring, Organon, teva.

Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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Barbara Sonntag, Hamburg

Katrin Schaudig, Hamburg

Anneliese Schwenkhagen, Hamburg

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Der Verlag bleibt in Hinblick auf geografische Zuordnungen und Gebietsbezeichnungen in veröffentlichten Karten und Institutsadressen neutral.

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Moll, CT., Sonntag, B. & Segerer, S. Zyklusstörungen systematisch diagnostizieren: von der WHO- zur neuen FIGO-Klassifikation. Gynäkologie 57, 79–85 (2024). https://doi.org/10.1007/s00129-023-05182-x

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