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Arthroskopische superiore Kapselrekonstruktion mit einem 6 mm dicken azellulären dermalen Allograft bei irreparablen posterosuperioren Rotatorenmanschettenrupturen

Arthroscopic superior capsule reconstruction using a 6 mm thick acellular dermal allograft for irreparable posterosuperior rotator cuff tears

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Zusammenfassung

Operationsziel

Wiederherstellung eines stabilen glenohumeralen Rotationszentrums bei irreparablen Rupturen der posterosuperioren Rotatorenmanschette durch Implantation eines azellulären dermalen Allografts zwischen Glenoid und Humerus.

Indikationen

Irreparable posterosuperiore Rotatorenmanschettenrupturen mit niedriggradiger Defektarthropathie (Stadium 1 und 2 nach Hamada) und isolierter Pseudoparese für Flexion.

Kontraindikationen

Absolut: Infekt, Nervenschädigung (Plexus brachialis, N. axillaris), begleitende irreparable Ruptur der Subskapularissehne, anterosuperiore Subluxation des Humeruskopfes („anterosuperiorer Escape“). Relativ: Defektarthropathie ≥ Stadium 3 nach Hamada, fettige Infiltration des M. infraspinatus ≥ Grad 2 nach Goutallier, Insuffizienz des M. deltoideus, Unfähigkeit, das Rehabilitationsprogramm einzuhalten, mangelnde Compliance.

Operationstechnik

Arthroskopische Fixation eines 6 mm dicken azellulären dermalen Allografts mit 3 Fadenankern am oberen Glenoidrand und einer Doppelreihenkonstruktion am Tuberculum majus. Dorsaler und ventraler Intervallverschluss mit Seit-zu-Seit-Nähten.

Weiterbehandlung

Abduktionsorthese für 6 Wochen mit passiver Mobilisation. Ab 7. Woche aktive, belastungsfreie Mobilisation und nach 12 Wochen Belastungsaufbau.

Ergebnisse

Zwischen April 2019 und September 2020 wurde bei 15 Patienten (5 Frauen und 10 Männer) eine arthroskopische superiore Kapselrekonstruktion mit einem 6 mm dicken azellulären dermalen Allograft zur Behandlung einer irreparablen Ruptur der posterosuperioren Rotatorenmanschette durchgeführt.

Nach einem durchschnittlichen Nachuntersuchungszeitraum von 15,4 ± 5,5 Monaten zeigte sich eine signifikante Verbesserung der aktiven Flexion (102° ± 37°präop vs. 143° ± 24°postop; P = 0,001; 95 % CI: 19,6–63,7), des ASES score (45,5 ± 16,1präop vs. 68,2 ± 17,4postop; P < 0,001; 95 % CI: 12,9–33,7) und DASH score (57,2 ± 18,6präop vs. 22,0 ± 17,4postop; P < 0,001; 95 % CI: −46,0–−24,7), verbunden mit einer signifikanten Schmerzreduktion (4,5 ± 2,0präop vs. 2,5 ± 2,1postop; P = 0,001; 95 % CI: −3,2–−1,1). Revisionspflichtige Komplikationen traten nicht auf.

Abstract

Objective

Implantation of an acellular dermal allograft between glenoid and humerus to restore a stable glenohumeral center of rotation in cases of irreparable posterosuperior rotator cuff tears.

Indications

Irreparable posterosuperior rotator cuff tears with low-grade cuff tear arthropathy (Hamada grade 1 and 2) and isolated pseudoparesis for flexion.

Contraindications

Absolute: Infection, nerve lesions (brachial plexus, axillary nerve), concomitant irreparable subscapularis tendon tear, anterosuperior subluxation of the humeral head (“anterosuperior escape”). Relative: Cuff tear arthropathy ≥ Hamada grade 3, fatty infiltration of the infraspinatus muscle ≥ Goutallier grade 2, deficiency of the deltoid muscle, inability to adhere to the rehabilitation program, poor compliance.

Surgical technique

Arthroscopic fixation of a 6 mm thick acellular dermal allograft with three suture anchors at the superior glenoid rim and a double-row construct at the greater tuberosity. Dorsal and ventral interval closure with side-to-side sutures.

Postoperative management

Abduction brace for 6 weeks with passive mobilization. Active motion exercises are commenced at 6 weeks with progression to strengthening exercises after 12 weeks.

Results

Between April 2019 and September 2020, 15 patients (5 women and 10 men) underwent arthroscopic superior capsule reconstruction using a 6 mm thick acellular dermal allograft for treatment of irreparable posterosuperior rotator cuff tears. After a mean follow-up of 15.4 ± 5.5 months, there was a significant improvement in active flexion (102° ± 37°preop vs. 143° ± 24°postop; P = 0.001; 95% CI 19.6–63.7), ASES score (45.5 ± 16.1preop vs. 68.2 ± 17.4postop; P < 0.001; 95% CI; 12.9–33.7) and DASH score (57.2 ± 18.6preop vs. 22.0 ± 17.4postop; P < 0.001; 95% CI; −46.0 to 24.7), along with significant pain reduction (4.5 ± 2.0preop vs. 2.5 ± 2.1postop; P = 0.001; 95% CI; −3.2 to 1.1). There were no complications requiring revision surgery.

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Literatur

  1. Mihata T et al (2013) Clinical results of arthroscopic superior capsule reconstruction for irreparable rotator cuff tears. Arthroscopy 29(3):459–470

    Article  Google Scholar 

  2. Ishihara Y et al (2014) Role of the superior shoulder capsule in passive stability of the glenohumeral joint. J Shoulder Elbow Surg 23(5):642–648

    Article  Google Scholar 

  3. Singh S et al (2019) The subacromial balloon spacer versus superior capsular reconstruction in the treatment of irreparable rotator cuff tears: a biomechanical assessment. Arthroscopy 35(2):382–389. https://doi.org/10.1016/j.arthro.2018.09.016

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Scheiderer B et al (2020) Biomechanical effect of superior capsule reconstruction using a 3-mm and 6‑mm thick acellular dermal allograft in a dynamic shoulder model. Arthroscopy 36(2):355–364

    Article  Google Scholar 

  5. Mihata T et al (2019) Five-year follow-up of arthroscopic superior capsule reconstruction for irreparable rotator cuff tears. J Bone Joint Surg Am 101(21):1921–1930

    Article  Google Scholar 

  6. Hirahara AM, Adams CR (2015) Arthroscopic superior capsular reconstruction for treatment of massive irreparable rotator cuff tears. Arthrosc Tech 4(6):e637–41

    Article  Google Scholar 

  7. Mihata T et al (2016) Biomechanical role of capsular continuity in superior capsule reconstruction for irreparable tears of the supraspinatus tendon. Am J Sports Med 44(6):1423–1430

    Article  Google Scholar 

  8. Mihata T et al (2020) Arthroscopic superior capsule reconstruction for irreparable rotator cuff tears: comparison of clinical outcomes with and without subscapularis tear. Am J Sports Med 48(14):3429–3438

    Article  Google Scholar 

  9. Denard PJ et al (2018) Preliminary results of arthroscopic superior capsule reconstruction with dermal allograft. Arthroscopy 34(1):93–99

    Article  Google Scholar 

  10. Woodmass JM et al (2019) Superior capsule reconstruction using dermal allograft: early outcomes and survival. J Shoulder Elbow Surg 28(6s):S100–s109

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to Bastian Scheiderer.

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L.N. Muench, J. Pogorzelski und B. Scheiderer geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

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Andreas B. Imhoff, München

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Rüdiger Himmelhan, Mannheim

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Muench, L.N., Pogorzelski, J. & Scheiderer, B. Arthroskopische superiore Kapselrekonstruktion mit einem 6 mm dicken azellulären dermalen Allograft bei irreparablen posterosuperioren Rotatorenmanschettenrupturen. Oper Orthop Traumatol 34, 13–20 (2022). https://doi.org/10.1007/s00064-021-00758-z

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