Objectives:
This study sought to clarify the relationship between the degree of intracellular magnesium deficiency and the frequency of anginal attacks in women with variant angina.
Patients and Methods:
We evaluated the intracellular and extracellular magnesium status of twelve women with variant angina: group A (≥ 4 attacks/week, n = 5) and group B (< 4 attacks/week, n = 7). Magnesium levels were determined in serum, urine, and erythrocytes, and the 24-h magnesium retention rate was calculated by magnesium loading test.
Results:
Group A showed a higher 24-h magnesium retention rate (58.2 ± 9.1% vs. 31.3 ± 4.4%; p < 0.01) and a lower intracellular concentration of magnesium in erythrocytes than group B (3.1 ± 1.1 vs. 5.0 ± 0.8 fg/cell; p < 0.05), demonstrating the presence of magnesium deficiency in group A. The 24-h magnesium retention rate and intracellular concentrations of magnesium in erythrocytes correlated well with the activity of variant angina (r = 0.61, p < 0.01; and r = –0.74, p < 0.01, respectively) for these patients.
Conclusion:
This study demonstrates that the degree of intracellular magnesium deficiency in women with variant angina is closely related to the frequency of chest pain.
Ziel:
Die Untersuchung sollte die Beziehung zwischen dem Ausmaß des intrazellulären Magnesiumsmangels und der Häufigkeit von pektanginösen Epsioden bei Frauen mit „Variant Angina“ (Prinz-Metal-Angina) untersuchen.
Patienten und Methoden:
Wir untersuchten den intrazellulären und extrazellulären Magnesiumspiegel in zwölf Frauen mit „Variant Angina“: Gruppe A (≥ 4 Episoden/Woche n=5), (Gruppe B < 4 Episoden/Woche n = 7). Die Magnesiumspiegel wurden in Serum, Urin und Erythrozyten bestimmt und die 24-stündige Magnesiumretentionsrate wurde mittels eines Magnesiumbelastungstestes rechnerisch ermittelt.
Ergebnisse:
Gruppe A zeigte eine höhere 24-Stunden-Magnesiumretentionsrate (58,2 ± 9,1 % vs. 31,3 ± 4,4%; p < 0,01) und eine niedrigere intrazelluläre Magnesiumkonzentration in Erythrozyten im Vergleich zur Gruppe B (3,1 ± 1,1 vs. 5,5 ± 0,8 fg/Zelle; p < 0,05). Hieraus ergibt sich zwangsläufig ein Magnesiummangel für die Gruppe A. Die 24-stündige Magnesiumretentionsrate und intrazelluläre Konzentration von Magnesium in den Erythrozyten korrelierten gut mit der Angina-Aktivität (r = 0,61, p < 0,01; r = -0,74, p < 0,01) für diese Patienten. Diese Untersuchung zeigt, dass das Ausmaß des intrazellulären Magnesiummangels in Frauen mit Prinz-Metal-Angina mit der Häufigkeit der pektanginösen Anfälle assoziiert ist.
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Guo, H., Cheng, J., Lee, JD. et al. Relationship between the Degree of Intracellular Magnesium Deficiency and the Frequency of Chest Pain in Women with Variant Angina. Herz 29, 299–303 (2004). https://doi.org/10.1007/s00059-003-2471-2
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-003-2471-2