Abstract
Independent of the underlying cause, pulmonary hypertension (PH) remains a devastating condition that is characterized by limited survival. Cumulating evidence indicates that in addition to a dysbalance of mediators regulating vascular tone and growth factors promoting vascular remodeling, failure to resolve inflammation and altered immune processes play a pivotal role in the development and progression of PH. Here, we highlight the role of key inflammatory pathways in the pathobiology of vascular remodeling and PH, and discuss potential therapeutic interventions that may halt disease progression or even reverse pulmonary vascular remodeling. Perivascular inflammation is present in all forms of PH, and inflammatory pathways involve numerous mediators and cell types including macrophages, neutrophils, T cells, dendritic cells, and mast cells. Dysfunctional bone morphogenic protein receptor 2 (BMPR2) signaling and dysregulated immunity enable the accumulation of macrophages and other inflammatory cells in obliterative vascular lesions. Regulatory T cells (Tregs) were shown to be of particular relevance in the control of inflammatory responses. Key cytokines/chemokines include interleukin-6, functioning via classic or trans-signaling, macrophage migratory inhibitory factor (MIF), but also other mediators such as neutrophil-derived myeloperoxidase. The expanding knowledge on this topic has resulted in multiple opportunities for sophisticated therapeutic interventions.
Zusammenfassung
Unabhängig von der zugrunde liegenden Ursache bleibt die pulmonale Hypertonie (PH) eine schwerwiegende Erkrankung mit reduzierter Lebenserwartung. Aktuelle Studien zeigen, dass neben einem Ungleichgewicht bei vasoaktiven Mediatoren und Wachstumsfaktoren insbesondere dysregulierte inflammatorische Prozesse sowie eine veränderte Immunität eine entscheidende Rolle für die Entstehung und Progression einer PH spielen. Die Autoren fassen die Rolle bedeutsamer inflammatorischer Signalwege in der Pathobiologie des vaskulären Remodelings und der PH zusammen und präsentieren potenzielle therapeutische Interventionen, welche pulmonal vaskulärem Remodeling entgegenwirken könnten. Perivaskuläre Inflammation findet sich bei allen Formen der PH, und inflammatorische Signalwege umfassen zahlreiche Mediatoren und Zelltypen (Makrophagen, Neutrophile, T‑Zellen, dendritische Zellen und Mastzellen). Dysfunktionelle „bone morphogenic protein receptor 2“ (BMPR2) Signale und fehlregulierte Immunität ermöglichen die Akkumulation von Makrophagen und anderen inflammatorischen Zellen in obliterativen vaskulären Läsionen. Regulatorische T‑Zellen (Tregs) sind für die Kontrolle inflammatorischer Prozesse von besonderer Bedeutung. Zu den wichtigsten Zytokinen/Chemokinen gehören Interleukin-6, welches durch klassisches oder „trans-signaling“ fungiert, der „macrophage migratory inhibitory factor“ (MIF), sowie andere Mediatoren wie aus Neutrophilen freigesetzte Myeloperoxidase. Das zunehmende Verständnis dieser Zusammenhänge bietet multiple Möglichkeiten für neuartige therapeutische Interventionen.
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E.M. Berghausen, L. Feik, M. Zierden, M. Vantler, and S. Rosenkranz declare that they have no competing interests.
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Berghausen, E.M., Feik, L., Zierden, M. et al. Key inflammatory pathways underlying vascular remodeling in pulmonary hypertension. Herz 44, 130–137 (2019). https://doi.org/10.1007/s00059-019-4795-6
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-019-4795-6