Abstract
Objective
This study compared the accuracy of plaster models from alginate impressions and printed models from intraoral scanning.
Materials and methods
A total of 28 volunteers were selected and alginate impressions and intraoral scans were used to make plaster models and digital models of their dentition, respectively. The digital models were printed using a stereolithographic (SLA) 3D printer with a horseshoe-shaped design. Two calibrated examiners measured distances on the plaster and printed models with a digital caliper. The paired t test was used to determine intraobserver error and compare the measurements. The Pearson correlation coefficient was used to evaluate the reliability of measurements for each model type.
Results
The measurements on plaster models and printed models show some significant differences in tooth dimensions and interarch parameters, but these differences were not clinically relevant, except for the transversal measurements. The upper and lower intermolar distances on the printed models were statistically significant and clinically relevant smaller.
Conclusions
Printed digital models with the SLA 3D printer studied, with a horseshoe-shaped base made from intraoral scans cannot replace conventional plaster models from alginate impressions in orthodontics for diagnosis and treatment planning because of their clinically relevant transversal contraction.
Zusammenfassung
Ziel
In der vorliegenden Studie sollte die Genauigkeit von nach Alginatabdrücken erstellten Gipsmodellen mit nach intraoralen Scans gedruckten Modellen mit einem SLA 3D printer verglichen werden.
Material und Methoden
Von insgesamt 28 freiwilligen Probanden wurden Alginatabdrücke und intraorale Scans für Gipsmodelle bzw. digitale Modelle angefertigt. Die digitalen Modelle wurden mit einem 3-D-Stereolithographie-Drucker (SLA) mit hufeisenförmigem Design erstellt. Nach Kalibrierung werteten zwei Untersucher beide Modelltypen mit einer digitalen Schieblehre aus. Der gepaarte tTest wurde zur Ermittlung des Intrauntersucher-Fehlers und zum Vergleich der Messungen, der Korrelationskoeffizient nach Pearson zur Evaluierung der Messreliabilität für jeden Modelltyp verwandt.
Ergebnisse
Die Messungen an beiden Modellarten zeigen einige signifikante Unterschiede bei dentalen Dimensionen und Kieferbogenparameter, mit Ausnahme der Quermessungen waren diese jedoch nicht von klinischer Relevanz. In den 3-D-Druck-Modellen waren obere wie untere intermolaren Distanzen statistisch signifikant und klinisch relevant geringer.
Schlussfolgerungen
Wegen der Querkontraktion können anhand von intraoralen Scans gedruckte digitale Modelle mit einer hufeisenförmigen Basis die konventionellen Gipsmodelle nach Alginatabdrücken bei der kieferorthopädischen Diagnostik- und Behandlungsplanung nicht ersetzen.
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Acknowledgements
We would like to thank the “National Counsel of Technological and Scientific Development” (CNPq) for the scholarship for the first author of this study and to the OrthoProof® company for printing the models used in this study.
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LT. Camardella, O.V. Vilella, M.M. van Hezel, and K.H. Breuning declare that they have no competing interests.
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Dr. Leonardo Tavares Camardella.
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Camardella, L.T., Vilella, O.V., van Hezel, M.M. et al. Accuracy of stereolithographically printed digital models compared to plaster models. J Orofac Orthop 78, 394–402 (2017). https://doi.org/10.1007/s00056-017-0093-1
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00056-017-0093-1