Zusammenfassung
Häufig tritt eine aurikuläre Chondritis im Rahmen der rezidivierenden Polychondritis auf. Neben der primären Erkrankungsform kann eine aurikuläre Chondritis jedoch in bis zu 30 % sekundär u. a. im Rahmen von Autoimmunerkrankungen auftreten. Wir schildern den Fall eines 62-jährigen Patienten mit aurikulärer Chondritis als Erstsymptom einer Granulomatose mit Polyangiitis. Differenzialdiagnostisch sollte bei Auftreten einer aurikulären Chondritis auch an eine ANCA(Anti-neutrophile zytoplasmatische Antikörper)-assoziierte Vaskulitis gedacht werden und die entsprechende Antikörpertestung erfolgen.
Abstract
Auricular chondritis frequently occurs in relapsing polychondritis. In addition to the primary form of the disease up to 30% of cases of chondritis can be secondary, e.g. due to autoimmune diseases. We describe the case of a 62-year-old male patient with auricular chondritis as the first symptom of granulomatosis with polyangiitis. Anti-neutrophil cytoplasmic antibody (ANCA) associated vasculitis should always be considered in the differential diagnostics of relapsing polychondritis and antibody testing should be performed accordingly.
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Literatur
Jennette JC, Falk RJ, Bacon PA, Basu N, Cid MC, Ferrario F et al (2013) 2012 revised international chapel hill consensus conference nomenclature of vasculitides. Arthritis Rheum 65(1):1–11
Walton EW (1958) Giant-cell granuloma of the respiratory tract (Wegener’s granulomatosis). Br Med J 2(5091):265–270
Hoffman GS, Kerr GS, Leavitt RY, Hallahan CW, Lebovics RS, Travis WD et al (1992) Wegener granulomatosis: an analysis of 158 patients. Ann Intern Med 116(6):488–498
Terrier B, Dechartres A, Deligny C, Godmer P, Charles P, Hayem G et al (2017) Granulomatosis with polyangiitis according to geographic origin and ethnicity: clinical-biological presentation and outcome in a French population. Rheumatology (Oxford) 56(3):445–450
Langford CA, Hoffman GS (1999) Rare diseases.3: Wegener’s granulomatosis. Thorax 54(7):629–637
Nicklasson B, Stangeland N (1982) Wegener’s granulomatosis presenting as otitis media. J Laryngol Otol 96(3):277–280
Matteo T, Andrea G, Teggi R (2020) ANCA-associated vasculitis—ENT involvement. In: Sinico RA, Guillevin L (Hrsg) Anti-neutrophil cytoplasmic antibody (ANCA) associated vasculitis. Springer, Cham, S 147–161 https://doi.org/10.1007/978-3-030-02239-6_9
Mattiassich G, Egger M, Semlitsch G, Rainer F (2013) Occurrence of relapsing polychondritis with a rising cANCA titre in a cANCA-positive systemic and cerebral vasculitis patient. BMJ Case Rep 2013:bcr2013008717. https://doi.org/10.1136/bcr-2013-008717
Ullrich S, Gottschlich S (2006) Sekundäre polychondritis bei Morbus Wegener. Z Rheumatol 65(1):69–69
Modi M, Malchira R (2017) Auricular chondritis as a first feature of granulomatosis with polyangiitis (Proceedings of UCLA Healthcare—VOLUME 21)
Rose T, Schneider U, Bertolo M, Klotsche J, Casteleyn V, Biesen R et al (2018) Observational study and brief analysis of diagnostic criteria in relapsing polychondritis. Rheumatol Int 38(11):2095–2101
Kingdon J, Roscamp J, Sangle S, D’Cruz D (2018) Relapsing polychondritis: a clinical review for rheumatologists. Rheumatology 57(9):1525–1532
Foidart J‑M, Abe S, Martin GR, Zizic TM, Barnett EV, Lawley TJ et al (1978) Antibodies to type II collagen in relapsing polychondritis. N Engl J Med 299(22):1203–1207
Cantarini L, Vitale A, Brizi MG, Caso F, Frediani B, Punzi L et al (2014) Diagnosis and classification of relapsing polychondritis. J Autoimmun 48–49:53–59
Papo T, Piette JC, Le Thi Huong D, Godeau P, Meyer O, Kahn MF et al (1993) Antineutrophil cytoplasmic antibodies in polychondritis. Ann Rheum Dis 52(5):384–385
Handrock K, Gross WL (1993) Relapsing polychondritis as a secondary phenomenon of primary systemic vasculitis. Ann Rheum Dis 52(12):895–897
File I (2014) Relapsing polychondritis with p‑ANCA associated vasculitis: which triggers the other? World J Clin Cases 2(12):912
O’Gradaigh D, Scott DGI, Levell N (1999) Hug(h)e(s’) ears: an unusual presentation of antiphospholipid syndrome. Ann Rheum Dis 58(1):65–66
Stankovic KM, Tan OT, Sadow PM (2015) Case 36-2015: a 27-year-old woman with a lesion of the ear canal. N Engl J Med 373(21):2070–2077
Pasquet F, Cottin V, Sivova N, Le Scanff J, Broussolle C, Sève P (2010) Coexisting relapsing polychondritis and sarcoidosis: an unusual association. Rheumatol Int 30(11):1507–1509
Fousekis FS, Saridi M, Albani E, Daniel F, Katsanos KH, Kastanioudakis IG et al (2018) Ear involvement in inflammatory bowel disease: a review of the literature. J Clin Med Res 10(8):609–614
Kitridou RC, Wittmann AL, Quismorio FP (1987) Chondritis in systemic lupus erythematosus: clinical and immunopathologic studies. Clin Exp Rheumatol 5(4):349–353
Ito T (2019) Recurrent auricular inflammation caused by Kimura’s disease: reminiscent of the early phase of relapsing polychondritis? Oxf Med Case Rep. https://doi.org/10.1093/omcr/omz091
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L. Pfannkuch, U. Schneider, B. Rudolph, J. Weinerth und M. Krusche geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
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M.O. Becker, Zürich
P. Hoff, Berlin
A.J. Hueber, Bamberg
F. Moosig, Neumünster
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Pfannkuch, L., Schneider, U., Rudolph, B. et al. Aurikuläre Chondritis als Erstsymptom einer ANCA-assoziierten Vaskulitis. Z Rheumatol 79, 902–905 (2020). https://doi.org/10.1007/s00393-020-00841-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-020-00841-z
Schlüsselwörter
- Chondritis
- Granulomatose mit Polyangiitis
- Anti-neutrophile zytoplasmatische Antikörper (ANCA)
- Rezidivierende Polychondritis