Log in

Aurikuläre Chondritis als Erstsymptom einer ANCA-assoziierten Vaskulitis

Auricular chondritis as first symptom of ANCA-associated vasculitis

  • Kasuistiken
  • Published:
Zeitschrift für Rheumatologie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Häufig tritt eine aurikuläre Chondritis im Rahmen der rezidivierenden Polychondritis auf. Neben der primären Erkrankungsform kann eine aurikuläre Chondritis jedoch in bis zu 30 % sekundär u. a. im Rahmen von Autoimmunerkrankungen auftreten. Wir schildern den Fall eines 62-jährigen Patienten mit aurikulärer Chondritis als Erstsymptom einer Granulomatose mit Polyangiitis. Differenzialdiagnostisch sollte bei Auftreten einer aurikulären Chondritis auch an eine ANCA(Anti-neutrophile zytoplasmatische Antikörper)-assoziierte Vaskulitis gedacht werden und die entsprechende Antikörpertestung erfolgen.

Abstract

Auricular chondritis frequently occurs in relapsing polychondritis. In addition to the primary form of the disease up to 30% of cases of chondritis can be secondary, e.g. due to autoimmune diseases. We describe the case of a 62-year-old male patient with auricular chondritis as the first symptom of granulomatosis with polyangiitis. Anti-neutrophil cytoplasmic antibody (ANCA) associated vasculitis should always be considered in the differential diagnostics of relapsing polychondritis and antibody testing should be performed accordingly.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Subscribe and save

Springer+ Basic
EUR 32.99 /Month
  • Get 10 units per month
  • Download Article/Chapter or Ebook
  • 1 Unit = 1 Article or 1 Chapter
  • Cancel anytime
Subscribe now

Buy Now

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Jennette JC, Falk RJ, Bacon PA, Basu N, Cid MC, Ferrario F et al (2013) 2012 revised international chapel hill consensus conference nomenclature of vasculitides. Arthritis Rheum 65(1):1–11

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Walton EW (1958) Giant-cell granuloma of the respiratory tract (Wegener’s granulomatosis). Br Med J 2(5091):265–270

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  3. Hoffman GS, Kerr GS, Leavitt RY, Hallahan CW, Lebovics RS, Travis WD et al (1992) Wegener granulomatosis: an analysis of 158 patients. Ann Intern Med 116(6):488–498

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Terrier B, Dechartres A, Deligny C, Godmer P, Charles P, Hayem G et al (2017) Granulomatosis with polyangiitis according to geographic origin and ethnicity: clinical-biological presentation and outcome in a French population. Rheumatology (Oxford) 56(3):445–450

    Google Scholar 

  5. Langford CA, Hoffman GS (1999) Rare diseases.3: Wegener’s granulomatosis. Thorax 54(7):629–637

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  6. Nicklasson B, Stangeland N (1982) Wegener’s granulomatosis presenting as otitis media. J Laryngol Otol 96(3):277–280

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Matteo T, Andrea G, Teggi R (2020) ANCA-associated vasculitis—ENT involvement. In: Sinico RA, Guillevin L (Hrsg) Anti-neutrophil cytoplasmic antibody (ANCA) associated vasculitis. Springer, Cham, S 147–161 https://doi.org/10.1007/978-3-030-02239-6_9

    Chapter  Google Scholar 

  8. Mattiassich G, Egger M, Semlitsch G, Rainer F (2013) Occurrence of relapsing polychondritis with a rising cANCA titre in a cANCA-positive systemic and cerebral vasculitis patient. BMJ Case Rep 2013:bcr2013008717. https://doi.org/10.1136/bcr-2013-008717

    Article  PubMed Central  Google Scholar 

  9. Ullrich S, Gottschlich S (2006) Sekundäre polychondritis bei Morbus Wegener. Z Rheumatol 65(1):69–69

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Modi M, Malchira R (2017) Auricular chondritis as a first feature of granulomatosis with polyangiitis (Proceedings of UCLA Healthcare—VOLUME 21)

    Google Scholar 

  11. Rose T, Schneider U, Bertolo M, Klotsche J, Casteleyn V, Biesen R et al (2018) Observational study and brief analysis of diagnostic criteria in relapsing polychondritis. Rheumatol Int 38(11):2095–2101

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Kingdon J, Roscamp J, Sangle S, D’Cruz D (2018) Relapsing polychondritis: a clinical review for rheumatologists. Rheumatology 57(9):1525–1532

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Foidart J‑M, Abe S, Martin GR, Zizic TM, Barnett EV, Lawley TJ et al (1978) Antibodies to type II collagen in relapsing polychondritis. N Engl J Med 299(22):1203–1207

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Cantarini L, Vitale A, Brizi MG, Caso F, Frediani B, Punzi L et al (2014) Diagnosis and classification of relapsing polychondritis. J Autoimmun 48–49:53–59

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Papo T, Piette JC, Le Thi Huong D, Godeau P, Meyer O, Kahn MF et al (1993) Antineutrophil cytoplasmic antibodies in polychondritis. Ann Rheum Dis 52(5):384–385

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  16. Handrock K, Gross WL (1993) Relapsing polychondritis as a secondary phenomenon of primary systemic vasculitis. Ann Rheum Dis 52(12):895–897

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  17. File I (2014) Relapsing polychondritis with p‑ANCA associated vasculitis: which triggers the other? World J Clin Cases 2(12):912

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  18. O’Gradaigh D, Scott DGI, Levell N (1999) Hug(h)e(s’) ears: an unusual presentation of antiphospholipid syndrome. Ann Rheum Dis 58(1):65–66

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  19. Stankovic KM, Tan OT, Sadow PM (2015) Case 36-2015: a 27-year-old woman with a lesion of the ear canal. N Engl J Med 373(21):2070–2077

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Pasquet F, Cottin V, Sivova N, Le Scanff J, Broussolle C, Sève P (2010) Coexisting relapsing polychondritis and sarcoidosis: an unusual association. Rheumatol Int 30(11):1507–1509

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Fousekis FS, Saridi M, Albani E, Daniel F, Katsanos KH, Kastanioudakis IG et al (2018) Ear involvement in inflammatory bowel disease: a review of the literature. J Clin Med Res 10(8):609–614

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  22. Kitridou RC, Wittmann AL, Quismorio FP (1987) Chondritis in systemic lupus erythematosus: clinical and immunopathologic studies. Clin Exp Rheumatol 5(4):349–353

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Ito T (2019) Recurrent auricular inflammation caused by Kimura’s disease: reminiscent of the early phase of relapsing polychondritis? Oxf Med Case Rep. https://doi.org/10.1093/omcr/omz091

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M. Krusche.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

L. Pfannkuch, U. Schneider, B. Rudolph, J. Weinerth und M. Krusche geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien. Für Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts, über die Patienten zu identifizieren sind, liegt von ihnen und/oder ihren gesetzlichen Vertretern eine schriftliche Einwilligung vor.

Additional information

Redaktion

M.O. Becker, Zürich

P. Hoff, Berlin

A.J. Hueber, Bamberg

F. Moosig, Neumünster

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Pfannkuch, L., Schneider, U., Rudolph, B. et al. Aurikuläre Chondritis als Erstsymptom einer ANCA-assoziierten Vaskulitis. Z Rheumatol 79, 902–905 (2020). https://doi.org/10.1007/s00393-020-00841-z

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-020-00841-z

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation