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Polarität des frei formulierten MMST-Satzes und Befinden von Menschen mit Demenz

Ergebnisse einer Querschnittstudie

Polarity of the freely formulated MMST sentence and state of health of people with dementia

Results of a cross-sectional study

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Zusammenfassung

Hintergrund

Im Rahmen des Mini-Mental-Status-Tests (MMST) ist ein beliebiger Satz zu schreiben. Möglicherweise gibt die emotionale Färbung des Satzes Hinweise auf das Befinden des Schreibenden. Daher wurde untersucht, ob es einen Zusammenhang gibt, zwischen der Färbung des Satzes, den Menschen mit Demenz im Rahmen des MMST schreiben, und depressiven Symptomen sowie Lebensqualität.

Material und Methode

Durchgeführt wurde eine Sekundäranalyse der Querschnittdaten von 107 Menschen mit Demenz, die im Rahmen des „7th Framework EU-Project RightTimePlaceCare“ erhoben wurden. Zwei Rater beurteilten in einem standardisierten Verfahren die Satzfärbung (positiv, neutral, negativ). Untersucht wurde, inwieweit ein Zusammenhang besteht, zwischen Satzfärbung und Lebensqualität (erfasst durch das Instrument Quality of Life in Alzheimer’s Disease) bzw. depressiven Symptomen (erfasst durch die Cornell Scale for Depression in Dementia).

Ergebnisse

Je 42 % der Sätze wurden als positiv bzw. neutral und 16 % als negativ bewertet. Die Varianzanalyse zeigte einen signifikanten Unterschied hinsichtlich der Lebensqualität zwischen den 3 Gruppen der Satzpolarität (p = 0,04). Der Scheffé-Test bestätigte einen signifikanten Unterschied zwischen den Gruppen mit positiver und negativer Satzfärbung: Menschen, die einen Satz mit negativer Färbung schrieben, wiesen auch eine geringere gesundheitsbezogene Lebensqualität auf (p = 0,043). Die Satzpolarität und die Ausprägung depressiver Symptome waren nicht statistisch signifikant assoziiert (p = 0,97).

Schlussfolgerung

Es bleibt zu prüfen, ob die Satzpolarität tatsächlich ein geeigneter Indikator für gesundheitsbezogene Lebensqualität und depressive Symptome bei Menschen mit Demenz ist. Der geschriebene MMST-Satz könnte ggf. im diagnostischen Prozess genutzt werden.

Abstract

Background

The mini-mental status examination (MMSE) includes a task in which participants are asked to write a sentence of their own choice. The emotional tone of the sentence may be related to the emotions of the writer; therefore, it was investigated whether the emotional tone of the sentence in the MMSE written by people with dementia was associated with health-related quality of life and depressive symptoms.

Material and methods

A secondary analysis was carried out based on the cross-sectional data of 107 people with dementia included in the “7th framework EU project RightTimePlaceCare”. Two raters assessed the emotional tone of the sentence based on a standardized procedure as positive, neutral or negative. The association between the emotional tone of the sentence, health-related quality of life and depressive symptoms was investigated. Health-related quality of life was assessed by the quality of life in Alzheimer’s disease questionnaire and depressive symptoms by the Cornell scale for depression in dementia questionnaire.

Results

The sentences were rated as either positive or neutral in both cases with 42 % and 16 % were judged to have a negative emotional tone. The variance analysis by ANOVA indicated significant differences between the three groups of sentences regarding health-related quality of life of the writer (p = 0.04). The results of the Scheffé test confirmed a significant difference between sentences with a positive and negative tone and the health-related quality of life where people who wrote a sentence with a negative tone showed a lower health-related quality of life (p = 0.043). No significant association was revealed regarding depressive symptoms (p = 0.97).

Conclusion

It remains to be investigated in future studies whether the emotional tone is a reliable indicator of health-related quality of life and depressive symptoms of people with dementia, so that the written MMSE sentence can be used for diagnostic purposes.

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Literatur

  1. Alexopoulos GS, Abrams RC, Young RC, Shamoian CA (1988) Cornell scale for depression in dementia. Biol Psychiatry 23:271–284

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Arevalo-Rodriguez I, Smailagic N, Roqué I Figuls M, Ciapponi A, Sanchez-Perez E, Giannakou A, Pedraza OL, Bonfill Cosp X, Cullum S (2015) Mini-Mental State Examination (MMSE) for the detection of Alzheimer’s disease and other dementias in people with mild cognitive impairment (MCI). Cochrane Database Syst Rev 3:CD010783

    Google Scholar 

  3. Bucci W (1982) The vocalization of painful affect. J Commun Disord 15:415–440

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Bullinger M, Kirchberger I (1998) SF-36 Fragebogen zum Gesundheitszustand. Handanweisung. Hogrefe, Göttingen

    Google Scholar 

  5. Carpenter BD (2004) Quantitative and qualitative aspects of sentence from the mini-mental state examination: personal disclosure in an unexpected place. J Ment Health Aging 10:195–207

    Google Scholar 

  6. Dichter MN, Schwab CG, Meyer G, Bartholomeyczik S, Halek M (2016) Linguistic validation and reliability properties are weak investigated of most dementia-specific quality of life measurements – a systematic review. J Clin Epidemiol 70:233–245. doi:10.1016/j.jclinepi.2015.08.002.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Gutzmann H, Qazi A (2015) Depression associated with dementia. Z Gerontol Geriatr 48:305–311

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Logsdon RG, Gibbons LE, McCurry SM, Teri L (1999) Quality of life in Alzheimer’s disease: patient and caregiver reports. J Ment Health Aging 5:21–32

    Google Scholar 

  9. McCarthy F, Kennedy F, Duggan J, Sheehan J, Power D (2004) A retrospective analysis of the sentence writing component of Folsteins’s MMSE. Psychol Med 21:125–127

    Google Scholar 

  10. Molloy DW, Alemayehu E, Roberts R (1991) Reliability of a standardized mini-mental state examination compared with the traditional mini-mental state examination. Am J Psychiatry 148:102–105

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Neri AL, Ongaratto LL, Yassuda MS (2012) Mini-mental state examination sentence writing among community-dwelling elderly adults in Brazil: text fluency and grammar complexity. Int Psychogeriatr 24:1732–1737

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Ngo J, Holroyd-Leduc JM (2015) Systematic review of recent dementia practice guidelines. Age Ageing 44:25–33

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Nieuwenhuis-Mark RE (2010) The death knoll for the MMSE: has it outlived its purpose? J Geriatr Psychiatry Neurol 23:151–157

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. O’Rourke HM, Fraser KD, Duggleby W (2015) Does the quality of life construct as illustrated in quantitative measurement tools reflect the perspective of people with dementia? J Adv Nurs 71:1812–1824

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Press Y, Velikiy N, Berzak A, Tandeter H, Peleg R, Freud T, Punchik B, Dwolatzky T (2012) A retrospective analysis of the sentence writing component of the mini mental state examination: cognitive and affective aspects. Dement Geriatr Cogn Disord 33:125–131

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Rösler A, Fickenscher V, von Renteln-Kruse W, Billino J (2005) Sentences written during the mini-mental state examination: content and diagnostic value in congnitively healthy elderly people and patiensts with dementia. J Am Geriatr Soc 53:2240–2241

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Selwood A, Thorgrimsen L, Orrell M (2005) Quality of life in dementia – a one-year follow-up study. Int J Geriatr Psychiatry 20:232–237

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Shenkin SD, Starr JM, Dunn JM, Carter S, Deary IJ (2008) Is there information contained within the sentence-writing component of the mini mental state examination? A retrospective study of community dwelling older people. Int J Geriatr Psychiatry 23:1283–1289

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Stephan A, Afram B, Renom-Guiteras A, Gerlach A, Meyer G (2013) Menschen mit Demenz im Pflegeheim: Angehörige geben Auskunft zu den Gründen des Einzugs und wie sie die Situation danach erleben. Pflege Z 66:208–2012

    PubMed  Google Scholar 

  20. Verbeek H, Meyer G, Leino-Kilpi H, Zabalegui A, Hallberg IR, Saks K, Soto ME, Challis D, Sauerland D, Hamers JP (2012) A European study investigating patterns of transition from home care towards institutional dementia care: the protocol of a RightTimePlaceCare study. BMC Public Health 12:68

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

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Funding

EC 7th Framework (Project 242153): Prof. Dr. Gabriele Meyer

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Correspondence to Gabriele Meyer.

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Interessenkonflikt

S. Sniatecki, G. Meyer, A. Renom-Guiteras, M.N. Dichter, H. Mayer und A. Stephan geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für die Datenerhebung im Rahmen des RightTimePlaceCare-Projekts lag ein positives Votum der Ethikkommission der Deutschen Gesellschaft für Pflegewissenschaft vor. Die Daten wurden in Übereinstimmung mit der Helsinki-Deklaration (in der aktuellen Fassung) erhoben. Die informierte Einverständniserklärung sah auch die Einwilligung in Sekundäranalysen vor.

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Sniatecki, S., Meyer, G., Renom-Guiteras, A. et al. Polarität des frei formulierten MMST-Satzes und Befinden von Menschen mit Demenz. Z Gerontol Geriat 50, 45–51 (2017). https://doi.org/10.1007/s00391-016-1054-9

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00391-016-1054-9

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