Zusammenfassung
Die ambulante gynäkologische Versorgung von Frauen mit Behinderungen ist in Deutschland trotz der Unterzeichnung der „Konvention der Rechte behinderter Menschen“ der Vereinten Nationen in 2009 nicht flächendeckend gewährleistet. Dies betrifft ganz besonders Frauen mit schwersten Behinderungen (Rollstuhlfahrerinnen, Mehrfachbehinderte). So ist die Teilnahme dieser Frauen an Krebsfrüherkennungsmaßnahmen und -programmen leider deutlich geringer als die von körperlich nicht eingeschränkten Frauen. Einzelne beispielhafte Initiativen von Spezialsprechstunden für Frauen mit Körper-Behinderungen werden dargestellt. Die Schwierigkeiten räumlicher, personeller und psychologischer Art in der gynäkologischen Beratung und Versorgung von schwer körperlich behinderten Frauen werden aufgezeigt. Lösungen im Sinn der betroffenen Frauen sind mit Unterstützung der Politik und mit dem Einsatz engagierter GynäkologInnen möglich.
Abstract
Sufficient outpatient gynecologic care of women with disabilities is not assured at a nationwide level in Germany, despite signature of the United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities in 2009. This is particularly relevant for women with severe disabilities (wheelchair users, multiple disabilities). As such, participation of these women in cancer screening programs is significantly lower than that of women without disabilities. This article presents exemplary initiatives of special clinics for physically disabled women in Germany. Spatial, personnel, and psychologic difficulties pertaining to gynecologic counselling and care of women with severe physical disabilities are highlighted. Solutions for these women are only possible with the support of political decision-makers and the special engagement of gynecologists.
Literatur
Choi JY, Yeob KE, Hong SH, Kim SY, Jeong EH, Shin DW, Park JH, Kang GW, Kim HS, Park JH, Kawachi I (2021) Disparities in the diagnosis, treatment, and survival rate of cervical cancer among women with and without disabilities. Cancer Control. https://doi.org/10.1177/10732748211055268
Huang KH, Tsai WC, Kung PT (2012) The use of Pap smear and its influencing factors among women with disabilities in Taiwan. Res Dev Disabil 33(2):307–314. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2011.09.016
Iezzoni LI, Kurtz SG, Rao SR (2016) Trends in pap testing over time for women with and without chronic disability. Am J Prev Med 50(2):210–219. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2015.06.031
Lin JD, Chen SF, Lin LP, Sung CL (2011) Self-reports of Pap smear screening in women with physical disabilities. Res Dev Disabil 32(2):456–461. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2011.01.002
Ramjan L, Cotton A, Algoso M, Peters K (2016) Barriers to breast and cervical cancer screening for women with physical disability: a review. Women Health 56(2):141–156. https://doi.org/10.1080/03630242.2015.1086463
Sakellariou D, Rotarou ES (2017) Access to healthcare for men and women with disabilities in the UK: secondary analysis of cross-sectional data. BMJ Open 7(8):e016614. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2017-016614
Sonalkar S, Chavez V, McClusky J, Hunter TA, Mollen CJ (2020) Gynecologic care for women with physical disabilities: a qualitative study of patients and providers. Womens Health Issues 30(2):136–141. https://doi.org/10.1016/j.whi.2019.10.002
https://www.destatis.de/DE/Themen/Gesellschaft-Umwelt/Gesundheit/Behinderte-destatis.de/DE/Home/_inhalt.html. Zugegriffen: 01.05.2023
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G. Debus gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Für diesen Beitrag wurden von der Autorin keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt.
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Klaus Friese, München
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Katrin Schaudig, Hamburg
Anneliese Schwenkhagen, Hamburg
Klaus Vetter, Berlin
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Debus, G. Gynäkologische Versorgung von Frauen mit Behinderungen in der Praxis. Gynäkologie 56, 436–441 (2023). https://doi.org/10.1007/s00129-023-05098-6
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00129-023-05098-6
Schlüsselwörter
- Krebsfrüherkennung
- Schwangerschaft
- Ungleichheit in der Gesundheitsversorgung
- Soziale Inklusion
- Ableismus