Zusammenfassung
Dysfunktionelle respiratorische Symptome sind durch rekurrierend oder chronisch auftretende respiratorische Krankheitszeichen charakterisiert. Diese lassen sich nicht durch strukturelle Besonderheiten der Atemwege erklären und können Symptome somatischer Erkrankungen imitieren (somatoforme Atemstörungen). Die frühzeitige Diagnosestellung ist erforderlich, um die Entwicklung von Fehlanpassungen zu vermeiden. Mindestkriterien stehen zur Abgrenzung von somatischen Erkrankungen und für die korrekte Diagnosestellung zur Verfügung. Therapeutische Strategien schließen je nach Krankheitsbild Aufklärung über die Gutartigkeit der Erkrankung, Training von physiologischer Atemtechnik, Selbstkontrolltechniken zur Vermeidung unphysiologischer respiratorischer Symptome und psychologische bzw. psychotherapeutische Unterstützung ein. Untersuchungen zur Effizienz therapeutischer Strategien sind erforderlich.
Abstract
Dysfunctional respiratory symptoms are characterized by recurrent or chronic respiratory signs of disease, which are not explained by structural abnormalities and which may mimic symptoms of somatic diseases (somatoform respiratory disorders). Early diagnosis is necessary to avoid the development of maladaptation. Minimum criteria are available for better discrimination from somatic diseases and for a correct diagnosis. Therapeutic strategies include information about the benign character of the disease, training of normal respiration, self-control techniques to avoid pathological respiratory symptoms and psychological or psychotherapeutic counseling. Studies evaluating the efficacy of therapeutic strategies are needed.
Literatur
Anbar RD, Hall HR (2004) Childhood habit cough treated with self-hypnosis. J Pediatr 144:213–217
Butler DJ, Turkat NW (1995) Great expectorations. A case of psychogenic throat clearing and expectoration. Arch Fam Med 4:647–649
Grüber C, Barker M (2009) Akute Atemnot bei Kindern. Notfall Rettungsmed 12:147–156
Grüber C, Lehmann C, Weiss C, Niggemann B (2012) Somatoform respiratory disorders in children and adolescents-proposals for a practical approach to definition and classification. Pediatr Pulmonol 47:199–205
Grüber C, Lehmann C, Weiss C, Niggemann B (2013) Dysfunktionelle respiratorische Symptome bei Kindern und Jugendlichen. Pneumologe 10:265–270
Grüber C, Weiss C, Lehmann C et al (2015) Dysfunktionelle respiratorische Symptome bei Kindern und Jugendlichen. Was wissen wir bisher? Kinder Jugendmed 15:190–195
Janca A, Isaac M, Ventouras J (2006) Towards better understanding and management of somatoform disorders. Int Rev Psychiatry 18:5–12
Kenn K, Hess MM (2008) Vocal Cord Dysfunction: eine wichtige Differenzialdiagnose zum Asthma bronchiale. Dtsch Arztebl 105:699–704
Kenn K, Balkissoon R (2011) Vocal cord dysfunction: what do we know? Eur Respir J 37:194–200
Lee BE, Kim GH (2012) Globus pharyngeus: a review of its etiology, diagnosis and treatment. World J Gastroenterol 18:2462–2471
Morris MJ, Christopher KL (2010) Diagnostic criteria for the classification of vocal cord dysfunction. Chest 138:1213–1223
Nardi AE, Freire RC, Zin WA (2009) Panic disorder and control of breathing. Respir Physiol Neurobiol 167:133–143
Niggemann B (2002) Functional symptoms confused with allergic disorders in children and adolescents. Pediatr Allergy Immunol 13:312–318
Niggemann B, Evers M, Härtl M (2012) Psychogenic and functional disorders of the respiratory tract in children and adolescents – a pilot study. Pediatr Allergy Immunol 23:605–606
Niggemann B, Grüber C (2014) Dysfunktionelle respiratorische Symptome bei Kindern und Jugendlichen. Consil Pneumol 1(Sonderheft):1–20
Noeker M (2008) Funktionelle und somatoforme Störungen im Kindes- und Jugendalter. Hogrefe, Göttingen
Schaefert R, Hausteiner-Wiehle C, Häuser W et al (2012) Nicht-spezifische, funktionelle und somatoforme Körperbeschwerden. Dtsch Arztebl Int 109:803–813
Vertigan AE, Murad MH, Pringsheim T et al (2015) Somatic cough syndrome (previously referred to as psychogenic cough) and tic cough (previously referred to as habit cough) in adults and children: CHEST guideline and expert panel report. Chest 148:24–31
Wagaman JR, Miltenberger RG, Williams DE (1995) Treatment of a vocal tic by differential reinforcement. J Behav Ther Exp Psychiatry 26:35–39
Weinberger M, Abu-Hasan M (2007) Pseudo-asthma: when cough, wheezing, and dyspnea are not asthma. Pediatrics 120:855–864
Winter S, Köberle C, Lenz K et al (2012) Systematik somatoformer Störungen. Monatschr Kinderheilkd 160:20–26
Einhaltung ethischer Richtlinien
Interessenkonflikt. C. Grüber, C. Lehmann, C. Weiss, R. Maas, R. Burghard und B. Niggemann geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. C. Grüber und R. Burghard erhalten finanzielle Unterstützung aus dem Förderpool der Rhön Klinikum AG für eine Studie zum Verlauf von dysfunktionellen respiratorischen Symptomen.
Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Additional information
Diese Übersicht schließt eine teilweise Wiedergabe früherer Arbeiten ein [4][5].
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Grüber, C., Lehmann, C., Weiss, C. et al. Dysfunktionelle respiratorische Symptome. Monatsschr Kinderheilkd 163, 1246–1253 (2015). https://doi.org/10.1007/s00112-015-3386-8
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00112-015-3386-8