Zusammenfassung
Intensivstationen (ITS) sind Hochrisikobereiche für die Entstehung und die Ausbreitung multiresistenter bakterieller Erreger. Bisher gibt es in Deutschland weder repräsentative epidemiologische Daten über Antibiotikaresistenzen auf ITS noch über den prophylaktischen oder therapeutischen Einsatz von Antibiotika auf ITS oder die Korrelation zwischen Antibiotikaverbrauch und Resistenzentwicklung. Im Projekt SARI (Surveillance der Antibiotikaanwendung und bakteriellen Resistenzen auf ITS), das vom Bundesministerium für Bildung und Forschung gefördert wird, werden seit 2/2000 Daten zum Antibiotikaverbrauch und zu Resistenzraten (RR) auf bundesweit mittlerweile 35 interdisziplinären, medizinischen und chirurgischen ITS erfasst. Im Zeitraum von 2/2000–12/2002 wurden in 939 Teilnahmemonaten und 339.461 Patiententagen 452.282 Antibiotika-Tages-Dosen (DDD) verabreicht bei einer mittleren Antibiotikaanwendungsdichte (AD) von 1.332 DDDs/1.000 Patiententage, sowie Resistenzdaten von 31.189 Isolaten von ITS erfasst. Studiendesign und erste Ergebnisse von SARI werden in dieser Arbeit vorgestellt. Diese infektionsepidemiologischen Daten von SARI können den ITS Orientierungsdaten für ein verbessertes Antibiotika- und Hygienemanagement liefern (http://www.sari-antibiotika.de).
Abstract
Intensive care units (ICUs) are high risk areas for emergence and spread of multiresistant bacterial pathogens. In Germany, there are no representative epidemiological data on antibiotic resistance, prophylactic or therapeutic use of antibiotics in ICUs, or on the correlation between antibiotic use and emergence of resistance. Supported by the German Ministry of Science and Education, project SARI (Surveillance on antibiotic use and bacterial resistance in ICUs) started in 02/2000 and now includes data on antibiotic use and resistance rates in 35 medical, surgical and interdisciplinary ICUs. To date (2/2000–12/2002), a total of 939 participant months, 339,461 patient days and 452,282 defined daily doses (DDD) have been covered with a mean antibiotic usage density (AD) of 1,332 DDDs/1,000 patient days and resistance data on 31,189 isolates from ICUs. The design of the project and first results of SARI are presented. The epidemiological data of SARI form a basis for improved antibiotic and infection control management in ICUs (http://www.sari-antibiotika.de).
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Literatur
Archibald L, Phillips L, Monnet D, McGowan JE Jr, Tenover F, Gaynes R (1997) Antimicrobial resistance in isolates from inpatients and outpatients in the United States: increasing importance of the intensive care unit. Clin Infect Dis 24:211–215
Fridkin SK, Steward CD, Edwards JR et al. (1999) Surveillance of antimicrobial use and antimicrobial resistance in United States hospitals: project ICARE phase 2. Project Intensive Care Antimicrobial Resistance Epidemiology (ICARE) hospitals. Clin Infect Dis 29:245–252
Geffers C, Koch J, Sohr D, Nassauer A, Daschner F, Rüden H, Gastmeier P (2000) Aufbau einer Referenzdatenbank für nosokomiale Infektionen auf Intensivstationen. Erste Ergebnisse des nationalen Krankenhaus-Infektions-Surveillance-Systems (KISS). Anästhesist 49:732–737
Kresken M, Hafner D (2000) Resistenzsituation bei klinisch wichtigen Infektionserregern gegenüber Chemotherapeutika in Mitteleuropa. Chemother J 9:51–86
Kresken M, Hafner D, Schmitz F, Wichelhaus T (2003) Resistenzsituation bei klinisch wichtigen Infektionserregern gegenüber Antibiotika in Deutschland und im mitteleuropäischen Raum. In: PEG-Resistenzstudie. Gesellschaft für klinisch-mikrobiologische Forschung und Kommunikation mbH Bonn, S 1–86
Meyer E, Jonas D, Schwab F, Rueden H, Gastmeier P, Daschner FD (2003) Design of a surveillance system of antibiotic use and bacterial resistance in German intensive care units (SARI). Infection 31:93–100
Monnet DL, Sorensen TL (1999) Interpreting the effectiveness of a national antibiotic policy and comparing antimicrobial use between countries. J Hosp Infect 43:239–242
Monnet DL, Archibald LK, Phillips L, Tenover FC, McGowan JE Jr, Gaynes RP (1998) Antimicrobial use and resistance in eight US hospitals: complexities of analysis and modeling. Intensive Care Antimicrobial Resistance Epidemiology Project and National Nosocomial Infections Surveillance System Hospitals. Infect Control Hosp Epidemiol 19:388–394
NNIS (2002) National Nosocomial Infections Surveillance (NNIS) System Report, data summary from January 1992 to June 2002. Am J Infect Control 30:458–475
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Meyer, E., Schroeren-Boersch, B., Schwab, F. et al. Qualitätssicherung in der Intensivmedizin. Anaesthesist 53, 427–433 (2004). https://doi.org/10.1007/s00101-004-0668-2
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-004-0668-2