Zusammenfassung
Sevofluran kann beim Alterspatienten mit normaler Nierenfunktion vorteilhaft in ein entsprechendes Anästhesieregime integriert werden. Die verbesserte Steuerbarkeit vermindert letztlich die Substanzbelastung und erlaubt eine raschere neurologische Beurteilbarkeit. Intraoperative anästhesieniveaubedingte hypo- und hypertensive Phasen sind unter Sevofluran durch entsprechende Konzentrationsänderungen rascher zu behandeln und dürften seltener den Einsatz kreislaufwirksamer Substanzen erfordern. Inwieweit die raschere postoperative Elimination zu einer Reduktion der beim Alterspatienten in dieser Phase gehäuft auftretenden Verwirrtheitszustände führt, ist bisher nicht ausreichend belegt. Da die Rolle der Fluoride und von Compound A bisher nicht abschließend geklärt ist, sollte die Anwendung bei Alterspatienten mit eingeschränkter Nierenfunktion zunächst mit Zurückhhaltung erfolgen.
Summary
An ideal anaesthetic should allow rapid, pleasant, and predictable induction, maintenance and emergence from anaesthesia. Little information is available about sevoflurane use in elderly patients. The pharmacological profile of sevoflurane may be advantageous in geriatric patients because low solubility in the blood is a prerequisite for rapid changes in anaesthetic depth. In addition, the pharmacological profile of sevoflurane may help to reduce the total amount of drug required. Using volatile anaesthetics with low blood solubility and rapid clearance may help in an early postoperative assessment of the neurological status. Because geriatric patients show a higher intraoperative variability of haemodynamic parameters when compared to younger patients a drug such as sevoflurane with rapid uptake and elimination may be advantageous for treatment of hyper- and hypotensive states. As a consequence, the need for vasoactive drugs may be reduced. Recovery from sevoflurane anaesthesia is faster when compared with isoflurane. However, there is still controversy if the occurrence of postoperative cognitive and mental impairment is reduced in elderly patients if drugs with fast elimination characteristics are use. Few data are available on the use of sevoflurane in geriatric patients with renal impairment. Further studies are needed to clarify if the administration of sevoflurane is safe in this population of patients.
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Reeker, W., Kochs, E. Sevofluran bei Alterspatienten. Anaesthesist 47 (Suppl 1), S58–S62 (1998). https://doi.org/10.1007/PL00002500
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DOI: https://doi.org/10.1007/PL00002500